Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2018

Ιστορία... στην Τύχη: Λεκτικό Παιχνίδι για την Άνοια



Εξασκεί την λεκτική ροή και έκφραση, την ικανότητα αντίληψης εννοιών, την μνήμη και την φαντασία, ενώ προωθεί την ευχάριστη διάθεση.

Θα χρειαστούμε: έναν πίνακα με πινέζες ή μαγνήτες, χαρτιά (Α4 κομμένα σε μικρά κομμάτια), ένα μικρό μπαλάκι

Λέξεις: Σπίτι, δρόμος, αγάπη, περπατάω, λουλούδια, μιλάω, ελπίζω, χαρτί, μολύβι, ευτυχία, φαντασία, οικογένεια, κάνω, μπορώ, όμορφος, αυτοκίνητο, πλοίο, μπάλα, σηκώνομαι, γυρίζω, καπέλο, φοράω, παγωτό, γράφω, άνθρωπος, εργάζομαι, χαίρομαι, ζέστη, ήλιος, δαχτυλίδι.

Προετοιμασία: Γράφουμε τις λέξεις σε μικρά χαρτιά και τις καρφιτσώνουμε στον πίνακα με την ανάποδη πλευρά, ώστε να παραμένουν κρυμμένες.

  • Μπροστά μας υπάρχει ένας πίνακας, και πάνω του είναι καρφιτσωμένα μερικά μικρά χαρτιά.
  • Τα χαρτιά μοιάζουν λευκά, μα στην πίσω πλευρά τους υπάρχουν γραμμένες λέξεις.
  • Επιλέξτε τυχαία ένα χαρτί και γυρίστε το να δείτε τι λέξη λέει. Δημιουργήστε μία πρόταση με την λέξη αυτή.
  • Τώρα επιλέξτε δύο χαρτιά και φτιάξτε μία πρόταση με τις δύο λέξεις.
  • Επιλέξτε τυχαία ένα χαρτί, και δημιουργήστε μία πρόταση με την λέξη.
  • Επιλέξτε ένα ακόμα χαρτί και δημιουργήστε μία πρόταση που να σχετίζεται με την προηγούμενη πρόταση.
  • Συνεχίζουμε, δημιουργώντας προτάσεις που σχετίζονται μεταξύ τους (η κάθε μία είναι η συνέχεια της προηγούμενης).
  • Φτιάχνουμε επτά προτάσεις (με ένα κοινό θέμα).
  • Απλώνουμε όλες τα χαρτιά με τις λέξεις μπροστά μας (σε τραπέζι ή πάτωμα), ώστε να φαίνονται οι λέξεις.
  • Έχουμε μαζί ένα μικρό μπαλάκι που αναπηδά.
  • Ρίχνουμε (χωρίς πολύ δύναμη ή το αφήνουμε να αναπηδήσει) το μπαλάκι επάνω στα χαρτιά- βγάζουμε όποιο χαρτί ακουμπήσει η μπάλα.
  • Με τις λέξεις αυτές κάνουμε προτάσεις (είτε ξεχωριστές μεταξύ τους, είτε συνδεδεμένες, ανάλογα το επίπεδο του ατόμου).


Tips:

  • Κατάλληλη για αρχικά και μεσαία στάδια άνοιας.
  • Μπορεί να γίνει ομαδικά ή ατομικά.
  • Η δραστηριότητα έχει σκοπό να εξασκήσει το λεκτικό κομμάτι, μέσα από παιχνίδι.
  • Το ύφος παιχνιδιού ας μην λείψει, καθώς και το γέλιο, η διασκέδαση, και η ευχάριστη διάθεση.
  • Βοηθάμε όπου χρειάζεται.
  • Στο πρώτο κομμάτι βοηθάμε εξηγώντας. Το επαναλαμβάνουμε μέχρι το άτομο να το ‘κατακτήσει’ ως ένα βαθμό.
  • Στο δεύτερο κομμάτι θα βοηθήσει εάν γράφουμε (εμείς) τις προτάσεις που λέει το άτομο, και τις υπενθυμίζουμε διαρκώς.
  • Βοηθάμε στο να διατηρηθεί κοινό νόημα (για παράδειγμα δίνουμε μία ιδέα και ζητάμε από το άτομο να την κάνει πρόταση).
  • Δημιουργούμε από πέντε έως επτά προτάσεις με κοινό νόημα (‘ιστορία’) ανάλογα το επίπεδο του ατόμου.
  • Στο τρίτο κομμάτι επιλέγουμε λίγες λέξεις.
  • Εάν κάποιος δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο δεύτερο κομμάτι, μπορούμε να κάνουμε το πρώτο και το τρίτο μόνο.
  • Όταν ρίχνουμε την μπάλα προσέχουμε να μην υπάρχουν αντικείμενα τριγύρω και να μην γίνει ζημιά. Έτσι καλό είναι να υπάρχει αρκετός χώρος.
  • Εάν δεν υπάρχει πίνακας μπορούμε να ακουμπήσουμε τα χαρτάκια με τις λέξεις σε τραπέζι (ο πίνακας βοηθάει στην οπτικοποίηση, μπορεί να γίνει η δραστηριότητα όμως και χωρίς αυτόν).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου