Εξασκεί
την λεκτική ροή και έκφραση, την ικανότητα
αντίληψης εννοιών, την μνήμη και την
φαντασία, ενώ προωθεί την ευχάριστη
διάθεση.
Θα
χρειαστούμε: έναν πίνακα με πινέζες
ή μαγνήτες, χαρτιά (Α4 κομμένα σε μικρά
κομμάτια), ένα μικρό μπαλάκι
Λέξεις:
Σπίτι, δρόμος, αγάπη, περπατάω, λουλούδια,
μιλάω, ελπίζω, χαρτί, μολύβι, ευτυχία,
φαντασία, οικογένεια, κάνω, μπορώ,
όμορφος, αυτοκίνητο, πλοίο, μπάλα,
σηκώνομαι, γυρίζω, καπέλο, φοράω, παγωτό,
γράφω, άνθρωπος, εργάζομαι, χαίρομαι,
ζέστη, ήλιος, δαχτυλίδι.
Προετοιμασία:
Γράφουμε τις λέξεις σε μικρά χαρτιά και
τις καρφιτσώνουμε στον πίνακα με την
ανάποδη πλευρά, ώστε να παραμένουν
κρυμμένες.
-
Μπροστά μας υπάρχει ένας πίνακας, και πάνω του είναι καρφιτσωμένα μερικά μικρά χαρτιά.
-
Τα χαρτιά μοιάζουν λευκά, μα στην πίσω πλευρά τους υπάρχουν γραμμένες λέξεις.
-
Επιλέξτε τυχαία ένα χαρτί και γυρίστε το να δείτε τι λέξη λέει. Δημιουργήστε μία πρόταση με την λέξη αυτή.
-
Τώρα επιλέξτε δύο χαρτιά και φτιάξτε μία πρόταση με τις δύο λέξεις.
-
Επιλέξτε τυχαία ένα χαρτί, και δημιουργήστε μία πρόταση με την λέξη.
-
Επιλέξτε ένα ακόμα χαρτί και δημιουργήστε μία πρόταση που να σχετίζεται με την προηγούμενη πρόταση.
-
Συνεχίζουμε, δημιουργώντας προτάσεις που σχετίζονται μεταξύ τους (η κάθε μία είναι η συνέχεια της προηγούμενης).
-
Φτιάχνουμε επτά προτάσεις (με ένα κοινό θέμα).
-
Απλώνουμε όλες τα χαρτιά με τις λέξεις μπροστά μας (σε τραπέζι ή πάτωμα), ώστε να φαίνονται οι λέξεις.
-
Έχουμε μαζί ένα μικρό μπαλάκι που αναπηδά.
-
Ρίχνουμε (χωρίς πολύ δύναμη ή το αφήνουμε να αναπηδήσει) το μπαλάκι επάνω στα χαρτιά- βγάζουμε όποιο χαρτί ακουμπήσει η μπάλα.
-
Με τις λέξεις αυτές κάνουμε προτάσεις (είτε ξεχωριστές μεταξύ τους, είτε συνδεδεμένες, ανάλογα το επίπεδο του ατόμου).
Tips:
-
Κατάλληλη για αρχικά και μεσαία στάδια άνοιας.
-
Μπορεί να γίνει ομαδικά ή ατομικά.
-
Η δραστηριότητα έχει σκοπό να εξασκήσει το λεκτικό κομμάτι, μέσα από παιχνίδι.
-
Το ύφος παιχνιδιού ας μην λείψει, καθώς και το γέλιο, η διασκέδαση, και η ευχάριστη διάθεση.
-
Βοηθάμε όπου χρειάζεται.
-
Στο πρώτο κομμάτι βοηθάμε εξηγώντας. Το επαναλαμβάνουμε μέχρι το άτομο να το ‘κατακτήσει’ ως ένα βαθμό.
-
Στο δεύτερο κομμάτι θα βοηθήσει εάν γράφουμε (εμείς) τις προτάσεις που λέει το άτομο, και τις υπενθυμίζουμε διαρκώς.
-
Βοηθάμε στο να διατηρηθεί κοινό νόημα (για παράδειγμα δίνουμε μία ιδέα και ζητάμε από το άτομο να την κάνει πρόταση).
-
Δημιουργούμε από πέντε έως επτά προτάσεις με κοινό νόημα (‘ιστορία’) ανάλογα το επίπεδο του ατόμου.
-
Στο τρίτο κομμάτι επιλέγουμε λίγες λέξεις.
-
Εάν κάποιος δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο δεύτερο κομμάτι, μπορούμε να κάνουμε το πρώτο και το τρίτο μόνο.
-
Όταν ρίχνουμε την μπάλα προσέχουμε να μην υπάρχουν αντικείμενα τριγύρω και να μην γίνει ζημιά. Έτσι καλό είναι να υπάρχει αρκετός χώρος.
-
Εάν δεν υπάρχει πίνακας μπορούμε να ακουμπήσουμε τα χαρτάκια με τις λέξεις σε τραπέζι (ο πίνακας βοηθάει στην οπτικοποίηση, μπορεί να γίνει η δραστηριότητα όμως και χωρίς αυτόν).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου