Σάββατο 28 Μαΐου 2016

Ψυχοθεραπεία Μέσα από Παιχνίδια

 Στην (κλασσική, λεκτική) ψυχοθεραπεία, στόχος είναι η ανάλυση του εαυτού και των διαπροσωπικών διαδράσεων για την επίτευξη του θεραπευτικού σκοπού, που μπορεί να διαφέρει για τον καθένα.
Μεγάλο κομμάτι αυτού είναι και η συνειδητοποίηση του 'πως με βλέπουν οι άλλοι'. Τα χαρακτηριστικά που προσδίδει ένας εξωτερικός παρατηρητής του εαυτού συχνά μπορεί να είναι πιο ακριβή από τα όσα πιστεύουμε οι ίδιοι για εμάς. Ένα τέτοιο θέμα συζήτησης, μιας και ιδιαίτερα βοηθητικό ως ψυχοθεραπευτικό περιεχόμενο, είναι συχνό στις ομάδες με κάθε τύπου ασθενείς/ πελάτες (από υγιή πληθυσμό μέχρι με άτομα με ψυχοπαθολογία).
Πάραυτα, ειδικά όταν αναφερόμαστε σε μακροπρόθεσμες ομάδες, που το ίδιο θέμα μπορεί να προκύψει ξανά και ξανά, οι ίδιες κουβέντες μπορεί να χάσουν το νόημά τους και να κουράσουν, αντί να φέρουν θετικό αποτέλεσμα.
Μια εναλλακτική είναι να εισαχθεί το ίδιο θέμα υπό την μορφή παιχνιδιού, κάτι που θα ανανεώσει το ενδιαφέρον της ομάδας μα και θα οδηγήσει σε θεραπευτικό αποτέλεσμα.
                                   
Παράδειγμα Δραστηριότητας:

  • Ζητάμε από τους ασθενείς/ πελάτες να ονομάσουν μερικά χαρακτηριστικά προσωπικότητας στην τύχη, και γράφουμε ξεχωριστά το καθένα σε ένα μακρόστενα κομμένο κομμάτι χαρτί
  • Το χαρτί είναι κομμένο ήδη, και όταν γραφτεί επάνω του η λέξη, συρράπτεται σχηματίζοντας κύκλο.
  • Έπειτα ζητάμε από έναν έναν να πάρει κάποιο χαρτί- και πάλι στην τύχη, και να το τοποθετήσει στο κεφάλι αυτού που πιστεύει ότι αντιστοιχεί το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό- το κυκλικό χαρτί στερεώνεται στο κούτελο του επιλεγμένου. 
  • Το άτομο δεν ξέρει τι χαρακτηριστικό του έχει προσδοθεί, μα η ομάδα μπορεί να το δει.
  • Σκοπός είναι να του/ της περιγράψουν πιο είναι αυτό το χαρακτηριστικό, χωρίς να πουν την ίδια καθαυτή (ή παράγωγη) λέξη, μέχρι εκείνος/η να το βρει.
                                     
Κατά την διάρκεια την δραστηριότητας, υπάρχει γέλιο και δημιουργείτε ένα γενικευμένο ευχάριστο κλίμα. Πάραυτα, με μια πιο προσεκτική ματιά, θα δει κανείς τις σκέψεις που δημιουργούνται στους ασθενείς/ πελάτες, και τις εξελίξεις στις διαδράσεις μεταξύ τους ειδικά έπειτα από συγκεκριμένες επιλογές. Παράλληλα με το παιχνίδι, κρίσιμα σχόλια μπορούν να γίνουν, χωρίς εκτενή ανάλυση, για τα ίδια τα άτομα να τα δουλέψουν στο νου τους (ειδικά αν παρόμοια κουβέντα για συγκεκριμένα χαρακτηριστικά προσωπικότητας κάποιου έχει ξαναγίνει). Εν κατακλείδα, διασκέδαση, ψυχοθεραπεία, και διαφοροποίηση στις δραστηριότητες είναι τα πλεονεκτήματα, με μειονεκτήματα την πιθανή δυσκολία κάποιου (ειδικά αν υπάρχει λεκτική έκπτωση) στο να εκφραστεί και να βρει την απάντηση. Στην περίπτωση αυτή, πιο δυνατά (νοητικά/ λεκτικά) μέλη της ομάδας μπορούν να προσφέρουν περαιτέρω βοήθεια.
Η ομάδα κρατά το ενδιαφέρον της από την αρχή ως το τέλος, ενώ μπορούν να υπάρχουν και διαφοροποιήσεις του ίδιου παιχνιδιού (π.χ. να διαλέξει το άτομο ένα χαρακτηριστικό για τον εαυτό του και να προσπαθήσει να το περιγράψει στην ομάδα).




Βιβλιογραφία: Γαλανουδάκη, Κοσμίδου- Hardy, 1996. Συμβουλευτική, Θεωρεία και Πρακτική, Αθήνα, Εκδόσεις Ασημάκη; Ν. Τσέργας, 2014. Θεραπευτικές Προσεγγίσεις Μέσω της Τέχνης, Αθήνα, Τόπος. Creek, Loygher, 2014. Εργοθεραπεία και Ψυχική Υγεία, Αθήνα, Εκδόσεις ΒΗΤΑ medical arts; I. Yalom, 1983. Ενδονοσοκομειακή Ομαδική Ψυχοθεραπεία, Αθήνα, Άγρα. 

Σημείωση: Η δραστηριότητα εκτελέστηκε στα πλαίσια ομαδικής θεραπείας σε μια συγκεκριμένη κλινική στην Αθήνα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου