Το Υπόβαθρο…
Τα παιδιά συνήθως διασκεδάζουν και τις γιορτές και τις εορταστικές
δραστηριότητες. Έτσι κεντρικός στόχος της δραστηριότητας είναι η επισήμανση των
ημερών, και το 'εορταστικό αίσθημα'. Ταυτόχρονα, παίρνοντας θεματολογικό
ερέθισμα από τα επικείμενα Χριστούγεννα, δομείται μια δραστηριότητα κατάλληλη
κυρίως για παιδιά ηλικιών από έξι έως δέκα με ΔΕΠΥ, μαθησιακές δυσκολίες, ή
ανάλογα συμπεριφοριστικά ζητήματα. Αυτό γιατί συνδυάζεται η γρήγορη κίνηση με
συγκέντρωση και η προσοχή με την εναλλαγή, ενώ ενισχύεται η ομαδικότητα. Έτσι
δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά και να εκφράσουν την σωματική τους τάση για
κίνηση, ενώ δεν υπάρχει αρκετός χρόνος για να βαρεθούνε. Ταυτόχρονα βέβαια
εξασκείται η μεθοδικότητα και η αφοσίωση σε μια δουλειά, καθώς πρέπει να
ολοκληρωθεί το έργο μέσα σε κάποια ώρα, ώστε να προχωρήσουμε στις επόμενες
δουλειές.
Η Δραστηριότητα…
Εισάγουμε το θέμα μιλώντας για τα επικείμενα Χριστούγεννα. Στην
πορεία, όμως ζητάμε από τα παιδιά να... πάψουν να είναι παιδιά για την επόμενη
ώρα, και να μετατραπούν σε καλικατζαράκια! Αυτά εργάζονται πυρετωδώς στο
εργαστήρι του Άγιου Βασίλη, προετοιμάζοντας δώρα για να μοιραστούν στα παιδιά.
Έτσι και εμείς, σαν μικρά καλικατζαράκια, θα πρέπει να φτιάξουμε ένα δώρο από
όλους μας προς όλα τα παιδιά εκεί έξω.
Πάνω σε διαφορετικά τραπέζια είναι απλωμένα τα υλικά, στην
πρωταρχική μορφή τους, χωρισμένα σε διαφορετικά σημεία ανάλογα με την χρήση
τους. Συγκεκριμένα: σε ένα σημείο βρίσκονται τα χαρτόνια, με τα ψαλίδια, σε ένα
άλλο το χαρτί με τις νερομπογιές, και σε ένα τρίτο η κόλλα- εκεί θα προστεθούν
και τα όσα σχήματα κόβονται.
Κύριο Μέρος
Το κάθε παιδί λαμβάνει μια αρχική θέση. Με το χτύπημα του τυμπάνου
από τον συντονιστή, ξεκινούμε όλοι ταυτόχρονα να δουλεύουμε στην 'εργασία' που
έχουμε μπροστά μας. Δύο παιδιά κόβουν, δύο ζωγραφίζουν- και στην πορεία ένα
κόβει και ένα κολλάει. Με τα επόμενα χτυπήματα του τυμπάνου τα παιδιά αλλάζουν
θέσεις και συνεχίζουν από εκεί που είχε σταματήσει το προηγούμενο. Ο
συντονιστής μπορεί να βοηθάει εναλλάξ, όποιον βλέπει πως το χρειάζεται. Πρώτα
ζωγραφίζουμε το υπόβαθρο του χαρτιού, έπειτα κόβουμε και κολλάμε τα σχήματα από
χαρτόνι επάνω.
Κλείσιμο
Έχοντας ολοκληρώσει την διαδικασία, ρωτάμε τα παιδιά τι τους άρεσε
περισσότερο από την δραστηριότητα, και σε ποια παιδιά θα ήθελε να χαρίσει την
ζωγραφιά.
· Ώρα: Μία ή
μιάμιση
· Υλικά: Χαρτί
του μέτρου, νερομπογιές, πινέλα, χαρτόνια χειροτεχνίας σε διάφορα χρώματα,
ψαλίδια, κόλλα απλή
Δίνοντας στα παιδιά με υπερκινητικές τάσεις μια τέτοιου τύπου
δραστηριότητα, τους επιτρέπεται να εκφράζουν αυτές τις τάσεις, και όχι να τις
καταπιέσουν, ενώ ταυτόχρονα εστιάζουν σε ένα αποτέλεσμα.
Ταυτόχρονα, και ιδιαίτερα μέσα από κουβέντα κατά την διάρκεια,
τους δίνονται ερεθίσματα για έννοιες συνδεδεμένες με τα Χριστούγεννα, όπως
αγάπη, αλληλεγγύη, στοργή, προσφορά.
Ένα παράδειγμα…
Η δραστηριότητα εκτελέστηκε σε ομάδα τεσσάρων παιδιών- όλα τους με
αντίστοιχη διάγνωση. Η διαδικασία εκτυλίχθηκε ιδιαίτερα ομαλά και τα παιδιά
έκαναν πραγματική προσπάθεια για να παράξουν κάτι όμορφο. Παράλληλα με την
δραστηριότητα εμπλέκονταν σε διάφορες συζητήσεις περί των Χριστουγέννων,
κάποιες από τις οποίες αποκάλυψαν και σημαντικές πληροφορίες για το καθένα: για
παράδειγμα, ένα παιδί εξιστορούσε πως θα πάει κάποιες μέρες διακοπές με τους
δικούς του, και πως δεν θα περάσει καλά και δεν θα του αρέσει. Όταν ρωτήθηκε
που το ξέρει, μιας και δεν έχει ξαναπάει, απάντησε πως 'Δεν θέλω να μου αρέσει,
άρα δεν θα μ' αρέσει και θα παρατηρώ μόνο όσα δεν μου αρέσουν εκεί'. Στο
κλείσιμο κάποια από τα παιδιά είπαν πως θα ήθελαν να δώσουν την ζωγραφιά στην
οικογένειά τους, κάποια όμως είπαν πως την αφιερώνουν σε όσα παιδιά δεν θα
πάρουν δώρα τα Χριστούγεννα.
https://www.youtube.com/watch?v=dRKYh2nYtOo&t=3s
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου