Τετάρτη 19 Ιουλίου 2017

Άσκηση με ποίηση για την άνοια



Κ. Π. Καβάφης- Όσο μπορείς

Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
Τούτο προσπάθησε τουλάχιστον,
Όσο μπορείς- μην την εξευτελίζεις
Μες στην πολύ συνάφεια του κόσμου,
Μες στις πολλές κινήσεις και ομιλίες.

Μην την εξευτελίζεις πηγαίνοντάς την,
Γυρίζοντας συχνά κ’ εκθέτοντάς την
Στων σχέσεων και των συναναστροφών
Την καθημερινή ανοησία,
Ως που να γίνει σα μια ξένη φορτική.


  • Ποιο το νόημα του ποιήματος?
  • Τι συναισθήματα μας ξυπνάει? Τι είδους σκέψεις?

  • Ποια άλλα ποιήματα του Καβάφη γνωρίζουμε?
  • Ονομάστε δύο ακόμα έλληνες ποιητές (π.χ. Ρίτσος, Σεφέρης)

  • Εξηγήστε το νόημα της λέξης ‘εξευτελίζω’ (π.χ. συνώνυμο- γελοιοποιώ)
  • Αντίθετα:
    • Κίνηση/ Ακινησία
    • Ξένος/ Γνωστός
    • Μιλώ/ Σιωπώ
    • Ανοησία/ Εξυπνάδα
  • Φτιάξτε προτάσεις με τις λέξεις:
    • Συναναστροφές (ή συναναστρέφομαι)
    • Κόσμος
    • Ζωή
  • Δημιουργήστε απλά και μικρά δίστιχα με τις ομοιοκαταληξίες:
    • Κανείς/ Μπορείς
    • Τώρα/ Μπόρα
    • Θέρος/ Μέρος
    • Μιλώ/ Γελώ
    • Περιμένει/ Ευτυχισμένη
      • (Για παράδειγμα: μην σου πει ποτέ κανείς, πως ότι θες να κάνεις δεν μπορείς)
  • Ενώστε τα στιχάκια δημιουργώντας ένα μικρό δικό σας ποίημα.
  • Μπορούμε να σκεφτούμε κάποια άλλη ομοιοκαταληξία?
                                                            ____________

Η άσκηση εξασκεί την αφηρημένη σκέψη, την ανάκληση, την λεκτική ροή, ενώ εστιάζει στην αναγνώριση και έκφραση συναισθήματος.  

Tips:

  • Διαβάζουμε το ποίημα αργά, δύο φορές (ή περισσότερες εάν είναι απαραίτητο).
  • Εάν το άτομο είναι σε αρχικά στάδια άνοιας μπορεί να γίνει ολόκληρη η άσκηση, εάν είναι σε μεσαία στάδια μπορούν να γίνουν οι ερωτήσεις με πιο απλό τρόπο, ή να αφαιρεθεί το τελευταίο κομμάτι που θα είναι δύσκολο.
  • Η άσκηση μπορεί να ταιριάξει σε όλους καθώς το ποίημα είναι απλό και μεταδίδει εύκολα συναίσθημα, όμως είναι ιδιαίτερα ταιριαστή για όσους αγαπούν την ποίηση.          
    • Το μορφωτικό επίπεδο θα επηρεάσει την επίδοση του ατόμου (ειδικά στις ερωτήσεις ανάκλησης ποιημάτων και ποιητών, μα και στην γενικότερη εξοικείωση με την ποίηση).
  • Δεν περιμένουμε ιδιαίτερα πολύπλοκη ανάλυση- ζητούμε/ δίνουμε το βασικό νόημα του ποιήματος.
  • Βοηθούμε όπου χρειάζεται, ιδιαίτερα στο τελευταίο κομμάτι με τις ομοιοκαταληξίες. Εστιάζουμε στο να μπορέσει το άτομο να συνδέσει εννοιολογικά τα σετ των λέξεων.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου