Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2018

Μύθος του Αισώπου: Άσκηση για την Άνοια



Εξασκεί την λεκτική ροή και παραγωγή λόγου, την ανάκληση, την κατανόηση εννοιών.

  • Γνωρίζεται τον Αίσωπο?
  • Ήταν ένας αρχαίος Έλληνας που έγραφε μύθους και παραβολές, δηλαδή ιστορίες με μεταφορική σημασία. Για την ζωή του δεν έχουμε πολλές πληροφορίες.
  • Γνωρίζεται κάποιον μύθο του Αισώπου? (π.χ. ο λαγός και η χελώνα, η αλεπού και τα σταφύλια)

Το λιοντάρι και το ποντίκι

Κάποτε ένα μικρό ποντίκι πέρασε πάνω από ένα κοιμισμένο λιοντάρι και το ξύπνησε. Το λιοντάρι εξαγριωμένο έπιασε το ποντίκι, και το απείλησε πως θα το φάει! Το ποντίκι τρομαγμένο παρακάλεσε το λιοντάρι να του χαρίσει την ζωή, και υποσχέθηκε πως θα του ανταπέδιδε την χάρη κάποτε. Το λιοντάρι γέλασε και δεν πίστεψε το ποντίκι- πως ένα τόσο ασήμαντο και αδύναμο ζώο θα μπορούσε να προσφέρει στον βασιλιά των ζώων, αναρωτήθηκε. Το ποντίκι όμως επέμεινε. Το λιοντάρι λοιπόν, γελώντας ακόμα, ελευθέρωσε το ποντίκι και το άφησε να φύγει. Ο καιρός πέρασε, και το λιοντάρι είχε ξεχάσει το ενοχλητικό ποντίκι. Μία μέρα κυνηγοί εισέβαλαν στο δάσος, και έπιασαν αιχμάλωτο το λιοντάρι. Το λιοντάρι ούρλιαξε και γρύλισε και έβαλε τα δυνατά του να ξεφύγει, όμως μάταια. Μετά από ώρα προσπάθειας, το λιοντάρι κάθισε αποκαμωμένο στα δεσμά του και σκεφτόταν πως δεν υπήρχε σωτηρία. Άξαφνα τότε, εμφανίστηκε το μικρό ποντίκι που είχε ακούσει τις κραυγές του, και έτρεξε για βοήθεια. Το ποντίκι καθώς ήταν μικρό πέρασε απαρατήρητο από τους κυνηγούς, και με τα κοφτερά του δόντια ροκάνισε τα δίχτυα που κρατούσαν αιχμάλωτο το λιοντάρι. ‘Σου δείχνω την ευγνωμοσύνη μου ανταποδίδοντας την χάρη. Παρότι με περιγέλασες, εγώ μπόρεσα να σε βοηθήσω’ είπε το ποντίκι αφού είχαν φύγει μακριά, χαμογέλασε στο λιοντάρι, και απομακρύνθηκε.


Σωστό ή Λάθος:

  • Ένα ποντίκι πέρασε πάνω από ένα λιοντάρι και το ξύπνησε. (Σωστό)
  • Το λιοντάρι έμεινε ήρεμο. (Λάθος. Το λιοντάρι προσπάθησε να φάει το ποντίκι)
  • Το λιοντάρι τελικά ελευθέρωσε το ποντίκι. (Σωστό)
  • Το λιοντάρι πιάστηκε αιχμάλωτο από άλλα ζώα. (Λάθος. Από κυνηγούς)
  • Το λιοντάρι μπόρεσε να γλυτώσει μόνο του. (Λάθος. Προσπάθησε αλλά δεν τα κατάφερε, γλύτωσε με την βοήθεια του ποντικιού)
  • Το ποντίκι κατάφερε να σώσει το λιοντάρι. (Σωστό)

Συμπληρώστε τα αντίθετα:

  • μικρός: (μεγάλος)
  • καλός: (κακός)
  • όμορφος: (άσχημος)
  • έξυπνος: (ανόητος)
  • δυνατός: (αδύναμος)
  • πλησιάζω: (απομακρύνομαι)
  • ξυπνάω: (κοιμάμαι)
  • σηκώνομαι: (κάθομαι)
  • πηγαίνω: (έρχομαι)
  • μιλάω: (σιωπώ)

Φτιάξτε προτάσεις με τις λέξεις ή φράσεις:

  • μικρό ποντίκι:
  • μεγάλο λιοντάρι:
  • παντοδύναμος:
  • ευγνωμοσύνη:
  • ανταποδίδω:

Συζητήστε:

  • Τι έγινε στην ιστορία? Δώστε μια σύντομη περίληψη.
  • Ποιο το νόημα της ιστορίας? (πως μπορεί και οι δυνατοί να χρειαστούν κάποια στιγμή την βοήθεια των αδύναμων, και καλό θα ήταν να μην τους υποτιμούν)
  • Πως σας φάνηκε η ιστορία?


Tips:

  • Κατάλληλη για αρχικά και μεσαία στάδια άνοιας. Μπορεί να γίνει και σε πιο προχωρημένα στάδια, ιδίως το λεκτικό κομμάτι (παρά αυτό της κατανόησης νοημάτων).
  • Μπορεί να γίνει ομαδικά και ατομικά.
    • Σε ομαδικό επίπεδο, μπορεί να μετατραπεί και σε παιχνίδι, όπου τα μέλη της ομάδας να χωριστούν σε δυάδες και να παραστήσουν την ιστορία- ο ένας να κάνει το ποντίκι και ο άλλος το λιοντάρι, από καθιστή θέση.
  • Διαβάζουμε μία ή και δύο φορές εάν χρειαστεί.
  • Βοηθάμε όπου χρειάζεται.
  • Στο τελευταίο κομμάτι προωθούμε την συζήτηση (και προσπαθούμε να την διατηρήσουμε επί του θέματος).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου