Παρασκευή 2 Μαρτίου 2018

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης: Δραστηριότητα για την Άνοια




Παγκόσμιες Ημέρες: Μάρτιος

Εξασκεί την λεκτική ροή και έκφραση, και την ικανότητα αντίληψης αφηρημένων νοημάτων.

  • Η 21η Μαρτίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης.
  • Ο Έλληνας ποιητής Μιχαήλ Μήτρας πρότεινε την ιδέα του εορτασμού το 1997, και το 1999 η 21η Μαρτίου καθιερώθηκε από την γενική διάσκεψη της UNESCO ως ημέρα ποίησης.

  • Η ποίηση μπορεί να έχει πολλά διαφορετικά στυλ. Μπορεί να έχει ομοιοκαταληξία, μπορεί να είναι ελεύθεροι στίχοι, μπορεί τα ποιήματα να είναι σύντομα, μπορεί να είναι μεγάλα, μπορούν να είναι δραματικά και συναισθηματικά, μπορούν να είναι κωμικά.
  • Σας αρέσει η ποίηση?
  • Τι είδους ποιήματα σας αρέσουν περισσότερο?

  • Αποφθέγματα για την ποίηση:
    • Η ευτυχία δεν φέρνει ποίηση- Κική Δημουλά.
      • Τι εννοεί η ποιήτρια? (πως τα αρνητικά συναισθήματα μπορούν να εμπνέουν την ποίηση)
    • Ο ποιητής μπορεί να αντέξει τα πάντα εκτός από ένα ορθογραφικό λάθος- Όσκαρ Γουάιλντ.
      • Τι εννοεί το απόφθεγμα? (πως ο ποιητής δεν μπορεί να αντέξει/ διορθώσει ένα ορθογραφικό λάθος).
      • Καμιά φορά οι ποιητές αλλάζουν λίγο τις λέξεις για να ταιριάζουν στα ποιήματά τους. Αυτό λέγεται... (ποιητική άδεια).
    • Όπου και να πάω ανακαλύπτω ότι ένας ποιητής έχει πάει εκεί πριν από εμένα- Σίγκμουντ Φρόιντ.
      • Ο Φρόιντ ασχολούνταν με την ψυχολογία. Εννοεί εδώ πως για ότι θέμα και αν μιλήσει, σε σχέση με τα συναισθήματα, κάποιος ποιητής θα έχει ήδη μιλήσει για αυτό.

  • Ποιήματα για την ποίηση:
    • Μιχάλης Γκανάς- Περί Ποίησης
      • Κι εσύ που ξέρεις από ποίηση,
        και εγώ που δεν διαβάζω,
        κινδυνεύουμε.
        Εσύ να χάσεις τα ποιήματα,
        και εγώ τις αφορμές τους.

  • Βρείτε τα αντίθετα των λέξεων:
    • μπαίνω: (βγαίνω)
    • ανεβαίνω: (κατεβαίνω)
    • χτίζω: (γκρεμίζω)
    • μιλώ: (σιωπώ)
    • καλός: (κακός)
    • γλυκός: (πικρός)
    • ψηλός: (κοντός)
    • χοντρός: (λεπτός)
  • Διαλέξτε δύο σετ από αντίθετα. Ας φτιάξουμε με αυτά το δικό μας (τετράστιχο) ποίημα.
    • Τι ύφος θα έχει? (χαρούμενο/ λυπητερό/ κωμικό)


Tips:

  • Κατάλληλη για αρχικά και μεσαία στάδια άνοιας.
  • Μπορεί να γίνει ομαδικά ή και ατομικά.
  • Εστιάζουμε στην κατανόηση των νοημάτων και στην ικανότητα παραγωγής λόγου.
  • Δευτερευόντως εστιάζουμε στον προσανατολισμό στην ημέρα.
  • Βοηθάμε το άτομο στην κατανόηση νοημάτων (στα αποφθέγματα) κατευθύνοντας την σκέψη.
  • Βοηθάμε στην δημιουργία του ποιήματος: πρώτα αποφασίζουμε το σετ από αντίθετα, μετά το ύφος, και τέλος νοηματοδοτούμε.
    • Σε κάποιον μπορεί να αρέσει η ποίηση και να θέλει να εκφραστεί. Ίσως να βγει στην επιφάνεια συγκίνηση- από την μία μπορούμε να προωθήσουμε ετούτη την έκφραση, από την άλλη μετριάζουμε εάν υπάρχει υπερβολή στο συναίσθημα.
    • Εάν σε κάποιον δεν αρέσει η ποίηση, μπορούμε να γράψουμε ένα κωμικό ποίημα και να γελάσουμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου