Εξασκεί
την λεκτική ροή, την ικανότητα
κατηγοριοποίησης, την ανάκληση γενικών
γνώσεων, την άμεση ανάκληση, την
παρατηρητικότητα και προωθεί την
συναισθηματική ηρεμία.
-
Βρείτε τα αντίθετα των λέξεων:
-
σταματάω: (ξεκινάω)
-
άντρας: (γυναίκα)
-
μιλάω: (σιωπώ)
-
ψηλά: (χαμηλά/ κοντά)
-
φεύγω: (έρχομαι)
-
πικραίνομαι: (χαίρομαι)
-
-
Εντοπίστε τις λέξεις στο κείμενο.
-
Εντοπίστε στο κείμενο τις λέξεις: παιδιά, ουρανός.
-
Συμπληρώστε:
-
Ο Ελύτης ήταν ένας μεγάλος (ποιητής). Το πραγματικό του (όνομα) ήταν Οδυσσέας Αλεπουδέλης. Γεννήθηκε στο Ηράκλειο, στο νησί της (Κρήτης) το 1911, μα το 1914 μετακόμισε με την (οικογένειά) του στην Αθήνα. Το 1929 γράφει τα πρώτα του (ποιήματα), και το 1930 γράφεται στην Νομική σχολή. Στην πορεία της ζωής του συναναστράφηκε με πολλούς ποιητές και (ταξίδεψε) σε άλλες χώρες, όπως στην Γαλλία, με πρωτεύουσα το (Παρίσι), την Ισπανία, με πρωτεύουσα την (Μαδρίτη), και στην Αγγλία με πρωτεύουσα το (Λονδίνο). Το 1979 του απονέμεται το βραβείο (Νόμπελ), και το ποίημα ‘Άξιον Εστί’ χαρακτηρίζεται ως αριστούργημα του (20ου) αιώνα.
-
-
Ποιο ήταν το πραγματικό επώνυμο του Ελύτη? (Αλεπουδέλης)
-
Σε ποιο νησί γεννήθηκε? (Κρήτη)
-
Τι σπούδασε? (Νομική)
-
Ποιο βραβείο κέρδισε? (Νόμπελ)
-
Ονομάστε:
-
Τρία μεγάλα νησιά της Ελλάδας (Εύβοια, Ρόδος, Κεφαλονιά)
-
Τρία επαγγέλματα που συναντάμε σε ένα δικαστήριο (δικηγόρος, δικαστής, εισαγγελέας)
-
-
Γνωρίζουμε ποιήματα του Ελύτη? (π.χ. Τα τζιτζίκια, Άξιον εστί, Ένα το Χελιδόνι)
-
Ονομάστε δύο ακόμα Έλληνες ποιητές (π.χ. Καρυωτάκης, Καβάφης)
Οδυσσέας
Ελύτης, Η Μάγια
Η
Πούλια που’ χει επτά παιδιά
μέσα
από τους ουρανούς περνά.
Κάποτε
λίγο σταματά
στο
φτωχικό μου και κοιτά.
Γεια
σας τι κάνετε? Καλά?
Καλά.
Πως είναι τα παιδιά?
Τι
να σας πω εκεί ψηλά
τα
τρώει τ’ αγιάζι κι η ερημιά.
Γι’
αυτό πικραίνεσαι κυρά,
δεν
μου τα φέρνεις εδώ να?
Ευχαριστώ
μα είναι πολλά
θα
σου την φάνε την σοδειά.
Δώσε
μου καν την πιο μικρή
την
Μάγια την αστραφτερή.
Πάρ’
την λοιπόν και έχε στο νου
πως
θα είσαι ο άντρας τ’ ουρανού.
Είπε
και πριν βγάλω μιλιά
μου
την καρφώνει στα μαλλιά.
Λάμπουνε
γύρω τα βουνά,
τα
χέρια μου βγάνουν φωτιά.
Κι
η Πούλια που έχει επτά παιδιά
φεύγει
και με αποχαιρετά.
-
Το ποίημα έχει μελοποιηθεί από τον Μίκυ Θεοδωράκη.
-
Ακούμε το τραγούδι, από την Μαργαρίτα Ζορμπαλά.
-
https://www.youtube.com/watch?v=P5nf42-PkHg
-
-
Τι συναισθήματα μας γεννάει? Τι σκέψεις?
Tips:
-
Διαβάζουμε το ποίημα αργά, δύο φορές (ή περισσότερες εάν είναι απαραίτητο).
-
Εάν το άτομο είναι σε αρχικά στάδια άνοιας μπορεί να γίνει ολόκληρη η άσκηση, εάν είναι σε προχωρημένα στάδια εστιάζουμε στις απλές ερωτήσεις (αντίθετα, κείμενο).
-
Η άσκηση μπορεί να ταιριάξει σε όλους καθώς το ποίημα είναι απλό και μεταδίδει εύκολα συναίσθημα, όμως είναι ιδιαίτερα ταιριαστή για όσους αγαπούν την ποίηση.
-
Το μορφωτικό επίπεδο θα επηρεάσει την επίδοση του ατόμου (ειδικά στις ερωτήσεις ανάκλησης ποιημάτων και ποιητών, μα και στην γενικότερη εξοικείωση με την ποίηση).
-
-
Ακούγοντας το τραγούδι μπορούμε να κοιτούμε και το βίντεο, που λέει τους στίχους ή μπορούμε να έχουμε κλειστά μάτια και να χαλαρώνουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου